zondag 2 februari 2014

De kracht van vriendelijkheid

Lieve mensen,


Een daad van vriendelijkheid geeft een prachtig tintelend en bruisend gevoel in je hart. Op dat moment zend je de meest prachtige vibraties de wereld in.
Als er één spirituele oefening is die je zou kunnen doen dan is het de beoefening van vriendelijkheid. Vriendelijkheid beoefenen naar anderen en bovenal naar jezelf, naar je gedachten en gevoelens. Aangezien alles in je leven verschijnt en ook weer verdwijnt, kun je je afvragen of het zin heeft om over alles druk te maken.  

"Behandel eens iedereen als je beste vriend. Stel je eens voor hoe dat zou voelen. Alles bezien vanuit vriendelijkheid geeft een totaal nieuwe kijk op je werkelijkheid. Misschien kunnen mensen die jou in je leven hebben pijn gedaan wel eens je beste vriend zijn". uit Onderweg naar verlichting

Ik merk steeds beter hoe belangrijk het voor me is om vriendelijk te zijn naar mezelf. Om gedachten te hebben die vriendelijk en opbouwend zijn. Om te luisteren naar een intuïtie en ernaar te handelen. Ik functioneer beter wanneer ik aardig ben naar mezelf dan wanneer ik mezelf straf. Het straffen geeft een gevoel van afwijzing waardoor ik in gevecht kom met mezelf en daardoor ook met mijn buitenwereld. En wanneer ik vriendelijker ben naar mezelf ben ik dat automatisch ook naar anderen. Een universele wet. Hoe vriendelijk ben jij naar jezelf?

De aandachtspunten van vriendelijkheid naar mezelf:

1. Geef ik mezelf de tijd die dingen te doen waarvan ik heel erg blij wordt? Lezen, in bad zitten, met vrienden op stap, goede gesprekken, iets nieuws ontdekken of sushi eten met Margreet. Of ben ik alleen maar bezig met snel, snel, snel en zorgen voor? Geef ik echt tijd en aandacht aan mij? 

2. Ik moet mijn hele leven met mij door en waarschijnlijk ook mijn eeuwige leven dus ik kan maar beter mijn beste vriendin worden. 

3. Wanneer ik leef om aan de verwachtingen te voldoen van anderen dan ben ik de hele dag bezig om anderen te plezieren en kom ik tot de conclusie dat het onmogelijk is iedereen tevreden te stellen. Ook omdat ieders wensen vaak tegengesteld zijn. Met andere woorden: Iedereen tevreden stellen gaat niet. Dus hoef ik eindelijk niet meer bang te zijn voor wat anderen van mij vinden. Maar zoals Byron Katie zegt: "Iedereen houdt van me. Ik kan alleen niet verwachten dat iedereen dat beseft." 

4. Wanneer je de schoonheid ziet in jezelf en de prachtige ziel die je bent geef je dat de aandacht. Hierdoor zul je meer gaan leven vanuit je ziel. De zon breekt door en de wolken van angst verdwijnen voorgoed. Hieronder de link naar de visualisatie van de zon. 

5. De allerbelangrijkste stap in vriendelijkheid is wanneer je druk bezig bent met een spirituele oefeningen, of vaardigheid of het beheersen van je negatieve krachten en het even niet lukt. 

Dan, ja dan mag je vriendelijk zijn en met mededogen kijken naar jezelf hoe je soms toch zo gegrepen kan worden door de negativiteit in jezelf. Omdat met vriendelijkheid te benaderen en te zeggen: "volgende keer beter", is een genade die je aan jezelf geeft. Je voedt het licht, die daardoor in kracht wint en je steeds vaker laat herinneren aan vrede. 

Ik merk de laatste maand een heerlijk gevoel van vrede die onder het donker en licht ligt.

Vaak zijn we bezig met het donker en negatieve gedachten in onszelf te bestrijden, het niet te willen. En wanneer we dit niet direct kunnen veranderen in het licht dan krijgen we een gevoel. 
Echter het feit blijft dat we leven in die wereld van dualiteit, donker en licht, leuk en niet leuk. Maar er is nog iets anders dat je steeds beter gaat voelen naarmate je vriendelijker wordt terwijl je weer eens in het donker zit...een diepe vrede die er onder ligt.

En één van de belangrijkste gevolgen van deze diepe vrede is het feit dat je vaker gaat glimlachen naar jezelf en helemaal wanneer je het weer eens niet goed deed. Een tweede gevolg van de vrede is dat je steeds minder de behoefte voelt tot oordelen, over anderen of over jezelf. Een het laatste gevolg is dat je je minder druk maakt over alles wat zou moeten, wat hoort en wat anderen vinden. Een zeer ernstig gevolg....en zeer bevrijdend, haha. 

Als je dit leest zou je dan heel even willen glimlachen, echt glimlachen. Hoe voelt dat? Iedere cel in je lichaam reageert hierop.......

Vandaag tijdens de zondagsessie kwam een prachtig verhaal over een man met velen kinderen. Eén kind heette Gandhi, de ander Hitler, Nelson, Stalin noem maar op. De man was het niet altijd eens met de denkbeelden van zijn kinderen maar hij hield van hen onvoorwaardelijk en gaf ze de vrijheid te bewegen in het licht en donker. In de onvoorwaardelijke liefde ligt de vrede van God.
Stel je eens voor die onvoorwaardelijkheid van jezelf, naar jouw licht en jouw duisternis. 

Ik wens dat ook jij je beste vriend of vriendin wordt van jezelf.  

liefs Bonnie

“ This is my simple religion. No need for temples. No need for complicated philosophy. Your own mind, your own heart is the temple. Your philosophy is simple kindness. ”


1 opmerking: