dinsdag 18 februari 2014

Er bestaan geen "moeilijke" kinderen.

Lieve mensen,

Naar aanleiding van verschillende vragen van ouders hoe ze kunnen omgaan met hun kinderen, die druk zijn, ADHD, ADD, autisme of PDDnos hebben, hebben wij een bijeenkomst georganiseerd op 14 Februari jl. voor ouders en betrokkenen. Veel verschillende mensen zijn hier op af gekomen: ouders, therapeuten, leraren en ook volwassen ADHD-ers. Wat een prachtige ondersteunende bijeenkomst.

Allereerst is de term ADHD misleidend. Ik zou ze liever sensitief willen noemen; de boodschappers die een andere weg willen aangeven. Veel kinderen en ook steeds meer volwassenen krijgen moeite zich staande te houden in de maatschappij. Er zijn steeds meer prikkels, snelheid, elektromagnetische straling en een toenemende druk je te moeten aanpassen aan wat "normaal" is.

Het gaat me aan het hart om kinderen te zien die al op zo'n jonge leeftijd mee moeten met het geijkte plan. Die mee moeten komen op school, die keurig urenlang in de schoolbanken moeten kunnen blijven zitten en al die prikkels, kinderen en herrie op schoolpleinen moeten verdragen. Die zich vervolgens ook nog moeten concentreren. Ouders die de druk van school voelen en niet meer weten wat ze ermee aan moeten. Scholen die al snel bij een druk kind het gevoel krijgen dat er ADHD in het spel is.
Maar ook de volwassen ADHDers die zo veel later er achter komen dat ze hoog sensitief zijn, dat ze een boodschap hebben en heel graag hun eigen hart willen volgen.
Tegenwoordig hebben veel mensen klachten door de hoeveelheid prikkels, druk van de maatschappij en weten niet goed meer hoe ze met alles om moeten gaan. Er wordt ons ook niet geleerd hiermee om te gaan. Er wordt ons niet geleerd te gaan luisteren naar je hart en die te volgen. Om af en toe nee te zeggen tegen een ander omdat je je eigen rust mag bewaren.

Ik ben sterk van mening dat al deze prachtige gevoelige mensen en kinderen een boodschap hebben. En als we eens echt zouden gaan luisteren!.....
De groep wordt steeds groter van hooggevoeligen onder het mom van autisme, adhd enz. Wanneer we niet gaan luisteren zal het het schoolsysteem maar ook de maatschappij ontwrichten.
En waarom niet juist luisteren?...we zullen dan een prachtige boodschap horen.

Dan zouden we horen dat we ook een hart hebben, dat we het leven hier op aarde anders kunnen indelen. Dat we elkaar mogen ondersteunen ipv bestrijden. Dat we rust mogen nemen en niet hoeven door te jakkeren. Dat we ziel zijn en geen lichaam en dat we ons licht mogen laten schijnen. Ook zouden we horen dat we allemaal anders mogen zijn en dat niet onderdrukt hoeft te worden met pillen. En dat ze niet tegen oneerlijkheid en onrechtvaardigheid kunnen.

Het was een prachtige bijeenkomst waarin we we voelden hoe belangrijk het is dat mensen gaan beseffen dat ze hun eigen wegwijzer mogen volgen. Ook al geeft dat consequenties hier in de maatschappij. Een moeder die nu leerplicht tegenover zich krijgt omdat ze haar kind vaker van school houdt om haar rust te gunnen om niet overprikkeld te raken.

Het is een tijd waarin juist de spiritualiteit, de wetenschap van wie we in wezen echt zijn, een belangrijke sleutel gaat worden om kennis te verkrijgen over onszelf en waarom we hier op de aarde zijn. Het is ook de sleutel om kennis te verkrijgen over de nieuwe mens en haar gaven.

De herkenning voor kinderen van 0 tot 100 als ze ontdekken dat ze gevoelig zijn. Dat ze een boodschap hebben te vertellen, dat ze niet "abnormaal" of "moeilijk" zijn maar dat de maatschappij en het rationele denken juist de krankzinnigheid is. Ook veel verslaafden zijn hooggevoelig en kunnen vaak de druk niet aan.


"De intuïtieve geeft is een heilige gift en het rationele verstand een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij geschapen die de dienaar vereert en de gift is vergeten". - Albert Einstein.

Samen met de groep zagen we ook de belemmerende overtuigingen. Is het kind moeilijk op school of de leraar saai? Of de overtuiging dat we goede cijfers moeten halen om te kunnen slagen in de maatschappij. Ik denk dat iedereen van ons mensen kent die heel slim waren en niet zijn "geslaagd". Of mensen die niet goed konden leren en zeer "succesvol" zijn. Met tussen haakjes "succesvol want wie bepaald wat succesvol is. Veel geld verdienen, gelukkig zijn, je passie volgen, of een mooie auto hebben. Mooi een ouder die verwoordde: "toen ik mijn dochter niet meer als "moeilijk" zag, ging ik kijken naar mezelf. Waarin kon ik haar niet haarzelf laten zijn maar vond ik het handiger als ze zich maar aanpaste aan wat men wil.

De vraag is of we bereid zijn om te luisteren....En zijn we bereid er voor te gaan staan: voor je kinderen die de druk niet aan kunnen maar ook voor jezelf als je overprikkeld raakt.
Rustiger aan....

En ik wil je graag uitleggen, jij als prachtig sensitief mens, dat je niet "apart" bent maar dat je een prachtig lichtwezen bent. Dat je hier mag stralen en heel goed mag gaan voelen naar welke weg jouw hart je wijst. We zijn allemaal prachtige zielen die tijdelijk in een lichaam hier op aarde leven.

Wel zou ik je als ouder willen oproepen om goed te luisteren naar je kind, naar zijn of haar behoeften. En kun je deze horen? De behoefte aan rust, aan je eigen ding willen doen, aan minder prikkels. En geef ze vooral de bevestiging dat ze helemaal goed zijn zoals ze zijn

Laten we ze een stem geven in plaats van ze speed geven in de vorm van Ritalin of Concerta zodat ze mee kunnen doen. Met wat?...

Golven van emoties voel ik omhoog komen waarin ik voel hoe belangrijk het is dat we iedereen gaan uitleggen dat we meer zijn dan dit lichaam, deze gedachten en gevoelens. Dat we echt met een doel naar deze wereld zijn gekomen. Niet om te voldoen aan opgelegde regels maar om onze zielenwensen hier te manifesteren.

Ik heb een wens:

"Laat liefde, niet macht mijn kracht zijn. 
Laat coöperatie, niet competitie mijn denken beheersen.
Laat mijn grootsheid, niet mijn 'kleine ik' de stuurman zijn in mijn leven.
Laten we zijn, niet doen, om zo de schatten in onszelf te ontdekken.
En laten we voelen, niet denken om te ervaren wat het leven is." 

liefs Bonnie









facebook platform: Er bestaan geen "moeilijke" kinderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten