vrijdag 23 mei 2014

"moeilijke" kinderen en volwassenen: de boodschappers van NU.






Lieve mensen,


Naar aanleiding van een prachtige bijeenkomst van het platform: er bestaan geen "moeilijke" kinderen hierbij een samenvatting wat we hebben besproken. 

Deze bijeenkomsten zijn bedoeld om mensen te inspireren en te ondersteunen met kennis, nieuwe inzichten over onze samenleving en hoe we omgaan met de zogenaamde "moeilijke" kinderen maar ook volwassenen. Steeds meer kinderen en volwassenen hebben moeite met de toenemende druk en energie van angst in de maatschappij. Het heersende idee bij de medici en psychiaters is nog dat wanneer iets buiten het "normale"  valt we dat kunnen behandelen met pillen zodat iemand weer in de maatschappij functioneert. Want dat is wat je gelukkig zou maken...

Een mooi meisje van 13 jaar komt in mijn praktijk. Jarenlang gepest en daardoor een laag zelfbeeld met alle gevolgen van dien. Stickertje ADHD binnen en aan de pillen. Ik leg haar het onderstaande schema uit dat we als mens bestaan uit een ziel en een persoonlijkheid. Dat de persoonlijkheid wordt gevormd door de pijn die in ons leven ontstaat maar dat we die twee buitenste lagen niet zijn. In wezen zijn we de ziel, de zon. Ze doet de zon aan en haar wereld van de ziel gaat open. Ze herinnert zich waarom ze hier werkelijk is en dat ze ondanks de tegenslagen, de uitdaging heeft om te leven vanuit haar zon en een weldaad te zijn voor iedereen om haar heen. Ze glimlacht naar me...ze begrijpt en herinnert weer...
"Er is niets mis met me" zegt ze.
"en dat is de waarheid" zeg ik.


Dr Bruce Lipton- The biology of belief, een celbioloog die jarenlang les heeft gegeven op Harvard Universiteit komt tot de conclusie na onderzoek dat zelfs de hypothese dat we slachtoffers zijn van ons DNA, niet waar is. Dat is toen een hypothese geweest en niet wetenschappelijk onderbouwd. Hij komt tot de conclusie dat onze cellen en genen afhankelijk zijn van hoe wij naar de wereld kijken, onze overtuigingen. Ons DNA verandert door de manier waarop we denken en voelen.

We zien de wereld niet zoals die werkelijk is.
We zien de wereld zoals wij zijn.

Wanneer we worden geboren hebben we een setje genen meegekregen afhankelijk van de overtuigingen van onze ouders. Het mooie nieuws is dat we het kunnen veranderen. En de plek om dit te veranderen is in het onderbewuste denken. Een klein percentage van ons denken is bewust. De rest is onbewust. Vaak draaien in het onderbewuste programma's als " ik ben niet goed genoeg" "ik kan het niet, " ik ben zwak", noem maar op.
Om het beste resultaat te verkrijgen om het onderbewuste de goede boodschappen te geven kun je eens kijken naar het volgende film van Rob Williams: The Psychology of change.

Dr Bruce Lipton vertelt dat de cellen vooral beïnvloed worden door twee emoties: Angst en liefde.
Angst en stress in het lichaam zorgt er voor dat de cellen letterlijk verharden en in de bescherming gaan. Liefde zorgt voor de groei en soepelheid van de cellen. In het schema kun je zien dat angst vooral in de ringen van pijn en het zelfbeeld zich afspelen en liefde in de ziel.

Hij zegt dat vormen van autisme ontstaan door de onbewuste programma's van angst. De cellen gaan daardoor in de verdediging.
Het volgende schrijft een jongen van 13 Naoki Higashida met autisme in het boekje 'Waarom ik soms op en neer spring':

Hoe denk je over autisme als zodanig?
Naoki antwoordt: " Volgens mij worden mensen met autisme geboren buiten de orde van de beschraving. Dat is natuurlijk mijn eigen, zelfbedachte theorie, maar ik denk dat er, als gevolg van alle moord en doodslag op de wereld en alle zelfzuchtige verwoestingen die de mensheid op deze planeet aanricht, een diep gevoel van crisis heerst".
"Het autisme is daar op een of andere manier uit voort gekomen. Hoewel mensen er met autisme er van buiten net zo uitzien als mensen, zijn wij in werkelijkheid in veel opzichten heel anders. Wij zijn meer een soort reizigers uit een heel ver verleden. En als wij door onze aanwezigheid hier de mensheid eraan kunnen herinneren wat werkelijk van belangrijk is voor de aarde dan zou ons dat stilletjes heel veel plezier doen."


Voordat we doorgaan naar de boodschap en oplossingen is het zo belangrijk om niet in de volgende valkuil te stappen:
    Foto
  • Schuldgevoelens: soms willen we stiekem geen nieuwe inzichten krijgen want stel je voor dat je tot de conclusie moet komen dat je het verkeerd hebt gedaan. Het is zo menselijk (gebaseerd op angst) om er dan liever niet naar te willen kijken. Maar groei, verandering is leuk! en weet je je kunt jezelf niet de schuld geven over iets wat je nog niet wist. Schuld houdt ons tegen om te onderzoeken wat waarheid is. Schuld laat ons in angst zitten ipv naar het licht te gaan.
  • Angstgevoelens dat je niet naar jezelf wilt kijken omdat je dan het gevoel krijgt dat je faalt of dat je verandering zwaar vindt en moeilijk. Maar zeg nou zelf: wie wil niet door hernieuwde inzichten liever kijken naar liefde en vaker liefde willen voelen dan angst. Laten we niet onbewust uit angst blijven zitten maar de liefde ervaren wanneer we daarvoor kiezen. Liefde en vriendelijkheid voor jezelf en de ander. 

Wat is de boodschap van het feit dat zoveel mensen en kinderen worden bestempeld met moeilijk, anders en stickers krijgen van ADHD, ADD, PDnos enz.
Als we goed kijken naar deze kinderen dan zien we het volgende:
  1. Ze houden een spiegel voor. Ze voelen vaak wat wij voelen en leven dat uit. Ze vragen ons te kijken naar onszelf en onszelf echt te laten zien. Als we ze zouden horen dan voelen wij ook vaak de druk van haasten en moeten. We zouden kiezen voor een rustiger leven meer verbonden met de natuur. Laatst vertelde iemand me dat ze in haar huis een stilte kamer had ingericht. Allemaal matrassen en kussens op de grond. Vaak zitten haar kinderen even na school in de stilte kamer. Zo heerlijk, niemand kan dan tegen je praten. 
  2. Eerlijkheid is iets wat heel belangrijk is voor ze en ze kunnen haarfijn aanvoelen of je de waarheid zegt. Wanneer je liever niet al jouw gevoelens zou willen delen met je kind zou je kunnen zeggen dat het klopt wat hij of zij voelt maar dat je het zelf zal oplossen. 
  3. Straffen is niet iets wat werkt bij deze kinderen en ze zijn niet vatbaar voor iedere vorm van manipulatie. Ik weet nog zo goed dat ik het gevecht van mijn 4 jarig zoon wilde winnen omdat hij iets niet wilde eten. Dit heeft serieus 1,5 dag geduurd. Hij moest van mij eerst een hap nemen en dan zou hij iets anders krijgen. Ben uit wanhoop hem nog gaan verleiden bij het pannenkoekenhuis maar hij weigerde die hap te eten dus ook geen pannenkoek. Toen had ik inmiddels wel kunnen weten dat ik dit ging verliezen (ik dacht toen nog in winnen en verliezen). De volgende dag zei hij tegen mij: "goh grappig ik heb helemaal geen honger meer. Ik hoef nooit meer te eten........" "Oke schat....wat wil jij eten?" zei ik. 
  4. Ze denken in beelden, daarom vinden ze de computer zo leuk. Ze hebben een enorme verborgen wijsheid die zomaar op onverwachte momenten naar boven komt.
  5. Ik zeg altijd over mijn dochter: " Ze heeft een ijzersterke wil" onbuigzaam....

Hieronder volgen wat inzichten:
  • Begin eerst met jezelf. Zeker als je een kind hebt met een "ijzersterkte" wil en een gave om alle emotionele knoppen bij je in te drukken. Wees lief voor jezelf, onderzoek en verdiep je in de wereld van de spiritualiteit; de wetenschap over wie we zijn en wat we hier komen doen. In Onderweg naar verlichting heb ik veel inzichten beschreven als ook praktische oefeningen en methoden voor jezelf en voor je kind. 
  • Acceptatie dat je kind boos en dwars kan zijn. Er is een prachtige boeddhistische oefening waarin je de energie van de ander door je heen laat gaan, het vermaalt en transformeert in licht. De acceptatie geeft je de mogelijkheid om de boosheid of het gedrag niet op jezelf te betrekken en niet direct te geloven dat jij iets verkeerd doet. 
  • Wanneer ik een prachtig kind in mijn praktijk krijg met een sticker leidt ik ze via visualisatie naar hun ziel en breng ze in contact met hun eigen wegwijzer, die heilige stem in jezelf. Altijd vinden en voelen ze dan hun missie; dat waarom ze hier naar de aarde zijn gekomen. Wonderbaarlijk is het dan hoe we de hemel naar de aarde trekken en ze zich beter hier op aarde thuis voelen. Hun thuis is er dan namelijk ook weer. Sommigen met zware gevoelens van wegwillen van de aarde kunnen op volle kracht vooruit met hun missie in het vertrouwen dat ze ondersteund en geliefd worden vanuit de ongeziene wereld. Vanuit het thuis waar we allemaal vandaan komen.
  • Gebruik de visualisatie van de zon, die als symbool staat voor de ziel: de zon.
  • Gebruik visualisatie en verbeeldingskracht om iets uit te leggen. Gebruik je fantasie om verhalen te maken om bv familie beer op te zoeken en te zien dat kleine beer met problemen zit. Vervolgens vraag je aan je kind: "Weet jij de oplossing"? Heel vaak gebruiken ze die oplossing zelf dan ook. 
  • Zorg dat je de stress laag houdt in jezelf, je huis en bij je kind. 
  • Wees eerlijk! Ze hebben alles door. 
  • En als laatste; let op wat je eet. bijv: suiker, gluten, E-nummers....

Onderzoeken wijzen uit dat veel lichamelijke ziekten als hartklachten maar ook psychische problemen als depressie op te lossen zijn door het eten te veranderen en te leren mediteren en visualiseren.

Dr. Bruce Lipton had een onderzoek uitgevoerd bij mensen met een depressie. Gemeten werd hoe de chemie veranderde in het brein van iemand met een depressie na het innemen van een antidepressivum pil. Vervolgens lieten ze de persoon stoppen met de medicatie en iedere keer dat iemand een pil nodig had moest de persoon denken aan een moment in hun leven dat ze zich volkomen gelukkig voelde (vooral de eerste verliefdheid).
De chemie van de hersenen veranderde net zoals bij een pil maar dit keer zonder de bijverschijnselen.

Ik weet dat ik niet alles kan behandelen in één artikel maar ik hoop van harte dat het je aanzet tot verder onderzoek.
En de belofte kan ik je echt geven dat onderzoek echt leidt tot meer liefde in je leven en minder angst.

Mocht je meer informatie willen of iemand zoeken in de buurt kijk dan even op het platform. De volgende bijeenkomst zal plaatsvinden op 26 Juni in Den Haag.

liefs Bonnie




Geen opmerkingen:

Een reactie posten